VIULU, SELLO

Viulu >
Sello >

Viulu

VIULU- JA ALTTOVIULU OVAT SOITTIMIA, joita voidaan käyttää niin solistisissa kuin säestyksellisissäkin tehtävissä. Soitinopinnot voi aloittaa noin 5-vuotiaana tai vanhempana. Alttoviulu eroaa tavallisesta viulusta hieman isommalla koollaan ja matalammalla virityksellään. Myös alttoviulun opiskelun voi aloittaa jo lapsena, mutta tavallista viulua suuremman kokonsa vuoksi alttoviulu vaatii soittajaltaan pitkiä sormia ja/tai leveitä kämmeniä. Useimmiten alttoviulunsoitto aloitetaan muutaman vuoden viuluopintojen jälkeen.

Soitinhankkinnat tehdään yhdessä opettajan kanssa, sillä oikeankokoinen soitin on ehdoton edellytys erityisesti aloittelijoiden kanssa. Aloitussoittimet maksavat noin 250-600 euroa (sis. jousen ja kotelon). Soittimia on mahdollista myös vuokrata eri musiikkiliikkeistä.

Soittotunneilla opiskellaan soittotekniikan lisäksi musisoimaan korvakuulolta sekä nuottikuvan kautta laulaen ja soittaen, yksin ja yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Viulua pidetään yhtenä vaikeimmista soittimista, joten säännöllinen kotiharjoittelu on välttämätöntä soittotaidon kehittämisen kannalta. Pienten lasten soittotunneilla onkin hyvä olla mukana esim. toinen vanhemmista tai muu aikuinen ”apukorvina ja -silminä”, jotta kotiharjoittelu on helpompaa.

Opettajat

Marjukka Kuusela

Jarkko Saura

Opetuspaikat

Viljatie 4C, 4D, Malmi

Jäätanssipolku 1, Itäkeskus

Sello

Sello on lämminääninen, monipuolinen jousisoitinperheen toiseksi suurin soitin. Sen kautta voi sukeltaa vanhojen säveltäjien upeisiin teoksiin samoin kuin käyttää soitinta esimerkiksi helppojen kevyen musiikin kappaleiden soittamiseen. Toki harjoittelemme rauhassa hyvää sointia, tekniikkaa ja pieniä kappaleita sellokouluvihkojen ja asteikkojen kautta, jotta saamme pohjaa kaikelle soittamiselle.

Sellon soitosta kiinnostuneet aloittajat sekä soitinta jo enemmän soittaneet – kaikki tervetuloa! Alaikäraja on 8v.. Heti alusta pitäen pääset soittamaan kanssani myös pianosäestyksellä, sillä käytän soittomateriaalia, joka innostaa soittamaan helppoja sello-osuuksia esimerkiksi vapailla kielillä pianosatsin kanssa. Teemme yhteistyötä viulistien kanssa eritysesti ennen konsertteja, ja halutessa on oman esityksen lisäksi mahdollista soittaa viulistien kanssa ja saada kokemusta yhtyesoitosta.

Opettajat

Heidi Rehnberg

Opetuspaikat

Viljatie 4 D, Malmi

KOKEILE ENSIN

Voit tutustua opetukseen ja opettajaan 3-5 kerran kokeilupaketilla. Päätä vasta kokeilujakson jälkeen haluatko jatkaa opintoja.