LAULUNOPISKELUN voi aloittaa jo 14-16 vuotiaana (äänenmurroksen jälkeen), yläikärajaa ei ole.

Perinteisesti laulutyylit on jaettu klassiseen lauluun ja pop/jazz-lauluun. Molemmissa voidaan suorittaa tasosuorituksia. Yhteisenä tavoitteena jokaiselle laulunopiskelijalle on tasaisesti koko laajuudeltaan soiva ja terve ääni, hengitystekniikan jatkuva vahvistaminen, sävelpuhtauden hallinta, äänenmuodostus ja selkeä artikulaatio. Laulunopettaja auttaa oppilastaan löytämään oppilaan persoonallisen ”oman äänen” ja vahvistamaan oppilaansa esiintymistaitoa.

Monet oppilaat haluavat laulaa sekä klassista että pop/jazz-laulua, joten ohjelmiston voi valita monipuolisesti omien mieltymystensä mukaan. Eri tyyleissä opiskellaan kunkin tyylin ominainen fraseeraus- ja äänenmuodostustapa.

Klassinen laulu

Klassisessa laulussa laulettava ohjelmisto koostuu eri tyylikausien lauluista, liedeistä ja aarioista (1500-2000 -luvut), sekä kansanlauluista, musikaalisävelmistä ja laulelmista. Laulut suositellaan laulettaviksi yleensä alkukielillään. Myös prima vista-laulua kehitetään, eli opetellaan lukemaan nuottitekstiä.

Opettajat

Reeta Järvinen

Opetuspaikat

Viljatie 4C, 4D, Malmi

Rock/pop/jazz

Tunneilla opetellaan tervettä äänenkäyttöä ja tutustutaan monipuolisesti rytmimusiikin eri tyylilajeihin (mm. iskelmä, pop, rock, R&B, jazz, laulelma) oppilaan omat kiinnostuksen kohteet huomioiden. Alle 14-vuotialle on tarjolla ryhmä/pariopetusta, jossa opetellaan rytmimusiikin tyylinmukaista tulkintaa, sävelpuhtautta ja stemmalaulua laulamalla yhdessä ja erikseen.

Opettajat

Annika Syrjälä

Opetuspaikat

Viljatie 4D, Malmi

KOKEILE ENSIN

Voit tutustua opetukseen ja opettajaan 3-5 kerran kokeilupaketilla. Päätä vasta kokeilujakson jälkeen haluatko jatkaa opintoja.